lauantai 14. maaliskuuta 2009

Sports.

Liikunta on aina ollut minulle rakas harrastus. Olen harrastanut yleisurheilua ja hiihtoa ja myös kilpaillut näissä lajeissa. Olen pelannut koripalloa ja pesäpalloa, aerobicannut, luistellut, pyöräillyt, lenkkeillyt, ratsastanut... Iän myötä liikuntaharrastus on muuttunut ohjatun toiminnan sijaan omaehtoisemmaksi. Tällä hetkellä harrastan hiihtoa, pyöräilyä, body pumppia ja lenkkeilyä. Opiskelen myös yliopistossa liikuntaa sivuaineena.

Hiihto, lenkkeily ja pyöräily ovat minulle luontoliikuntaa, joka on henkireikäni. En tiedä, miten pääni pysyisi koossa, jos en voisi silloin tälläin kaikota metsän siimekseen yksikseni rauhoittumaan ja selvittämään päätäni.


Pumpilla taas yritän ylläpitää lihaskuntoani ja nyt itseasiassa teen pumppina sellaista kestovoimaharjoittelua, joka mahdollistaa myöhemmän voimaharjoittelun kuntosalilla. Body pump on noista "jumppa"tunneista mielestäni sellainen, joka sopii kaikille. Määräät itse painot ja tehon, jolla liikkeitä teet. Monille liikkeille on myös vaihtoehtoja, joista voi valita itselleen sopivan. Pumpin perusajatus on treenata kaikkia päälihasryhmiä, eli jalkojen lihaksia, vatsaa, selkää, hartioita ja käsivarsia. Pumpissa ainakin itse olen kokenut, että tuloksia saa melko nopeasti ja oma edistyminen myös motivoi jatkamaan. Pumppi suorastaan koukuttaa... :)


Miten sinä liikut?

-C

kuva ja kuva

5 kommenttia:

Roosa kirjoitti...

Mä oon tosi, TOSI laiska liikkumaan :S Oon aina ollu. Nyt alotin tammikuussa yliopistojumpat mut en oo oikeestaan niistäkään pahemmin innostunu :/

Anonyymi kirjoitti...

minäkin harrastan edelleen yleisurheilua, tosin nyt stressaavan abikevään aikana on liikunta valitettavasti jäänyt vähemmälle...:/

Cinderella kirjoitti...

Roosa: Hmm. Mikä niissä jumpissa mättää?

Sofia D: Meillä alkaa liikunnan sivuaineopinnoissa kohta yleisurkkademot. Odotan niitä jo ihan innoissani... :)

-C

Viivi kirjoitti...

Hävettää myöntää, mutta en harrasta mitään liikuntaa! :D
En vaan yksinkertaisesti pidä siitä. Joskus aina sunnuntaisin kävelen 6km lenkin, mutta sekin yleensä hienon sään vuoksi. :)

Cinderella kirjoitti...

Viivi (ja ehkä vähän Roosakin): Mä olen ehkä huono sanomaan, koska opiskelen tosiaan liikuntaan erikoistuvaksi luokanopettajaksi, mutta olen vahvasti sitä mieltä, että jos et pidä liikunnasta, et vaan ole löytänyt sellaista lajia tai liikuntamuotoa, joka olisi sinun juttusi. Liikunnan positiiviset terveysvaikutukset tietää jokainen, joten ehkä, tulevaisuutta ajatellen, kannattaa jatkaa etsintöjä.

-C